Den 25. maj 2020 gennemførte vi hos Virtuelle Undervisere vores 3. event, som bragte deltagerne ind i udvalgte undervisningsrelaterede verdener i AltSpaceVR.
Der var fokus på naturvidenskab samt bæredygtighed og her lagde verdenerne op til fælles diskussioner, som frembragte undervisningsmetoder, ideer til brugen af 3D-verdener i undervisningssammenhænge, samt diskussioner omkring mulighederne og begrænsningerne ved disse nye former for undervisning. Vi havde derudover besøg af en repræsentant fra Educators In VR, som sammen med Virtuelle Underviseres repræsentant gennemførte verdenstournéen.
Hvordan kan vi bruge specifikke verdener?
Verdensbygning er noget, alle kan tage fat på, og det er næsten kun fantasien, der sætter begrænsningerne. Verdensbygning giver anledning til at skræddersy undervisning, og kan fungere i alle fag og faggrupper. Gruppearbejde, dialog, diskussioner, hjemmeopgaver mm. er nogle af de elementer, der vil være mulige, hvis underviserne bruger det virtuelle rum optimalt. Verdenerne i AltSpaceVR er tilgængelige for alle, og det er muligt at kreere og integrere egne verdener på platformen.
De 5 udvalgte verdener
1. Covid-19/ACE2
Covid-19 er en stor del af vores hverdag og har haft, samt vil være, en massiv indflydelse på vores færden udenfor det virtuelle rum. Verdenen Covid-19 giver brugeren mulighed for at interagere med cellerne og opbygningen af virussen. Det er en verden, der kan bruges i diverse naturvidenskabelige fag, da eleverne vil komme tæt på og virtuelt befinde sig indeni virussen uden udsættelse for smitte.
2. Star Park
Starpark er en verden, som bringer de studerende helt tæt på solen. Tag dem med ind i solen og lad dem blive ført ind i oplevelsen ved hjælp af rigtige satellit-lydoptagelser fra solen.
3. Food Waste
Food Waste er kreeret i forbindelse med ’earth day’, hvormed man kan lære elever og studerende om madspild, samt det overforbrug, der foregår rundt omkring i verden. Her kan de studerende eksempelvis, skridtvis, bevæge sig igennem de faser, maden og forbruget af samme gennemgår i processen ’fra jord til bord’.
4. The Ocean
Her får vi en verden, der visuelt eksemplificerer det, plastik gør ved naturen. Detaljerede elementer kan findes under vandoverfladen, og de studerende får mulighed for at komme helt tæt på plastikkens indvirkning på marinelivet og havmiljøet.
5. The last of the Glaciers
Denne fantastiske verden er en labyrint af formidling. Her bruges både tekst og visuelle effekter til formidlingen af global opvarmning. Sne, bjerge og grotter bringer brugerne ind i en indlevende oplevelse, der lægger op til refleksion og læring.
Comments